Zespół Szkół nr 2 im. Prymasa Tysiąclecia w Markach
“Od siebie trzeba wymagać najwięcej.” Stefan Wyszyński


Innowacja przyrodnicza "Świat wokół nas" - blok geograficzny

  • Nauczyciel realizujący innowację: Elena Czublun
  • Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna
  • Czas realizacji: rok szkolny 2016 – 2017
  • Klasy objęte innowacją: II gimnazjum
  • Program, na którym oparta jest innowacja:
    Program nauczania geografii w gimnazjum Planeta Nowa, E.Tuz, D.Szczypiński

Cele ogólne:

  • Popularyzacja wśród młodzieży wiedzy z zakresu chemii, fizyki, biologii, geografii oraz ekologii.
  • Przygotowanie uczniów do sprostania wymaganiom w szkole ponadgimnazjalnej z uwzględnieniem wyboru chemii, fizyki, biologii i geografii jako przedmiotów maturalnych.
  • Zachęcanie uczniów do aktywnego wykorzystywania zdobytej wiedzy w celu rozwiązywania podstawowych problemów chemicznych, fizycznych, biologicznych oraz geograficznych.
  • Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień przyrodniczych uczniów.
  • Wykazanie przydatności wiedzy przyrodniczej w życiu codziennym.
  • Rozwijanie wrażliwości na problemy środowiska naturalnego.
  • Dostrzeganie zależności między rozwojem cywilizacji a występującymi zagrożeniami środowiska.
  • Wykazanie wpływu nauk przyrodniczych na rozwój gospodarki i poprawę warunków ekologicznych w kraju i na świecie.

Tematyka zajęć:

  • poznawanie walorów przyrodniczych i kulturowych naszego miasta Marek oraz najbliższej okolicy
  • poznawanie Nizin Środkowopolskich ze szczególnym uwzględnieniem Niziny Mazowieckiej
  • walory turystyczne krain geograficznych Polski
  • poznawanie okazów flory i fauny Polski w czasie ćwiczeń terenowych
  • budzenie zainteresowania własną ojczyzną
  • uświadomienie roli i znaczenia usług dla rozwoju gospodarczego Polski
  • analiza warunków rozwoju turystyki w Polsce
  • analiza miejsca Polski w Europie i na świecie
  • poznawanie przyczyn i skutków zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego Polski
  • sprawne posługiwanie się planem i mapą – orientacja w terenie
  • dostrzeganie związków geografii z innymi dziedzinami nauki.

przyg. nauczycielka geografii E.Czublun

Przykładowa praca uczniów